De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor verzorgen in de NTR ZaterdagMatinee van 28 januari 2012 de première van de herziene versie van 'Hôtel de Pékin - Dreams for a Dragon Queen' van de Nederlandse componist Willem Jeths. De muzikale leiding is in handen van Michael Schønwandt; Edward Caswell studeert het koor in. Leden van de Radio Kamer Filharmonie doen verslag van het repetitieproces en het concert.
Over het 'tureluur' en het 'ruis-in-de-buis'-effect
door Rebecca Grannetia, hoorn
(foto's: Josje ter Haar)
Vandaag hebben we onze eerste repetitie van de opera in het Concertgebouw gehad. De tekstschrijver vertelde ons dat de opera ging over een Chinese keizerin. Vandaar die Chinese banda (blaasorkestje, red.) die er gedeeltelijk voor het eerst bij zat vandaag. Ook voor het eerst vandaag de drie zangeressen en het gehele koor.
Leuke banda omdat het heel orientaals klinkt allemaal wat ze doen. Al gauw nadat we begonnen waren had ik weer mijn 'o ja'-momenten. Dan heb ik het over de 'gestopte' noten waarbij wij meerdere grepen moeten verzinnen om vervolgens zo snel mogelijk die grepen al spelende af te wisselen om zo een soort van tremolo (triller, red.) te krijgen……………….. Iedere repetitie heb ik zitten gummen omdat ik toch vond dat een andere greep beter was. Wij, mijn naaste collega en ik, hebben dit gedoopt tot het 'tuureluur'-effect. Vaak lachwekkend wanneer je merkt dat hij of jij al langere tijd op de verkeerde toon bent aan het jodelen en er dan alsnog achter komt dat het dus toch!! een halfje hoger stond geschreven zodat je algaande probeert te corrigeren en hoopt dat de goeie noot er nu wel bij zit. Je wordt er dus echt tuureluurs van want het gaat de hele opera zo door.
Behalve dit 'tuureluur'-effect zijn er nog andere vreemde dingen die wij als hoornisten moeten doen met ons instrument. Zo halen wij het mondstuk van onze hoorn, zetten het andersom op de inblaaspijp en op ritme blazen maar, het 'ruis-in-de-buis'-effect. Het laatste vreemde is dat we met onze handen op het mondstuk moeten slaan zodat je een 'ploppend'-effect krijgt. Doe dat maar eens in een ritme!! Vier tegen drie bijvoorbeeld!!
Al met al voor ons niet een alledaagse produktie met vele 'effecten'. Wat we regelmatig als grap tegen elkaar zeggen tijdens deze repetitieperiode is: ……………….En, wat doet je moeder??? Ik merk in de pauzes dat de meningen over deze opera verdeeld zijn maar is dat niet altijd zo? Ook dit soort producties horen er nu eenmaal bij en ik ben blij dat er überhaupt nog werk is alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik me ook heb laten verleiden om in het laatste repetitiegedeelte, waarbij onze aanvoerder-altist lekker zit te'schmieren', een cryptogram heb zitten oplossen……………. Heel even maar hoor! Uiteindelijk denk ik dat het best een leuke Matinee zal worden alleen al door de banda, de drummer-boys en alle andere vele……………… 'effecten'!!
> RKF jan 2012 #5 - "Het oogt vrij primitief, maar dat is het zeker niet"
> RKF jan 2012 #4 - “Wonna bai tsjainiese boo?”
> RKF jan 2012 #3 - "Er is al een vlaag van herkenning"
> RKF jan 2012 #2 - Het geluid van een brekend twijgje...
> RKF jan 2012 #1 - "De altviolen moeten nablijven"
Leuke blog ! Ik vind dat we het "ruis in de buis" effect als quote van de week moeten nomineren ;-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk stukje.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes van een oude klasgenoot uit Geleen.
Frans Visser