donderdag 26 januari 2012

RKF jan 2012 #8 - "Alle koeien verzamelen!"

De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor verzorgen in de NTR ZaterdagMatinee van 28 januari 2012 de première van de herziene versie van 'Hôtel de Pékin - Dreams for a Dragon Queen' van de Nederlandse componist Willem Jeths. De muzikale leiding is in handen van Michael Schønwandt; Edward Caswell studeert het koor in. Leden van de Radio Kamer Filharmonie doen verslag van het repetitieproces en het concert.

"Volgende week maar eens proberen mijn fluit al spelend rond te draaien"

door Ingrid Geerlings, fluit
(foto's: Marjolijn Oonk)


Vandaag alweer dag 8 van de repetitieperiode voor de opera Hôtel de Pékin van Willem Jeths. In die reeks is het de derde dag repeteren op het podium van de akoestisch mooiste zaal van de wereld: Het Concertgebouw in Amsterdam. Kosten noch moeite wordt gespaard om de ultieme concertante uitvoering van deze opera te realiseren. Het is duidelijk te merken dat de spanning oploopt bij solisten en dirigent. Nog niet bij ons. De Radio Kamer Filharmonie is bedreven in het uitvoeren van 21e-eeuwse muziek en heeft wel voor hetere vuren gestaan. Dat wil niet zeggen dat we een makkie hebben aan deze opera. Zo moeten we met de houtblazers Daphnis-et-Chloé-riedels spelen, maar dan net een beetje anders dan de originele. En waar je bij Daphnis blij bent dat je klaar bent na één pagina, gaat Willem Jeths nog even door en gaat het register en helaas ook tempo omhoog. En, tot onze schrik, eindigend in een uptempo unisonopassage voor de hele houtgroep.

Af en toe hebben we wat minder te doen en is het tijd voor de sociale controle in het orkest. Voelt iedereen zich wel, is het nog wel gezellig of dreigt het te gezellig te worden? Zo ging mijn blik van links naar rechts en kwam ik uit bij twee slagwerkers die ik toch echt iets zag doen wat ik nog nooit gezien had. Twee enorme koebellen (zelfs voor stier Herman te zwaar) werden driftig rondgezwaaid en met een gezicht alsof er niets bijzonders was weer op de grond gezet. In de pauze ging ik toch maar even vragen waarom ze dat deden. Wat is het bedoelde effect in de zaal? Ze zwaaiden de bellen rond om het alom bekende Dopplereffect te verkrijgen. Zoals het geluid van de voorbijrazende ambulance vervormt, zo zal ook het geluid van de koebellen in de zaal vervormen.
Zo dragen nieuwe composities vaak bij aan de uitbreiding van de mogelijkheden van het instrumentarium. Volgende week maar eens proberen mijn fluit al spelend rond te draaien. Alhoewel, die neiging schijn ik altijd wel een beetje te hebben...

> RKF jan 2012 #7 - Hôtel de Pékin voor een aanvoerder slagwerk
> RKF jan 2012 #6 - "En, wat doet je moeder???"
> RKF jan 2012 #5 - "Het oogt vrij primitief, maar dat is het zeker niet"
> RKF jan 2012 #4 - “Wonna bai tsjainiese boo?”
> RKF jan 2012 #3 - "Er is al een vlaag van herkenning"
> RKF jan 2012 #2 - Het geluid van een brekend twijgje...
> RKF jan 2012 #1 - "De altviolen moeten nablijven"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten