maandag 23 januari 2012

RKF jan 2012 #5 - "Het oogt vrij primitief, maar dat is het zeker niet"

De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor verzorgen in de NTR ZaterdagMatinee van 28 januari 2012 de première van de herziene versie van 'Hôtel de Pékin - Dreams for a Dragon Queen' van de Nederlandse componist Willem Jeths. De muzikale leiding is in handen van Michael Schønwandt; Edward Caswell studeert het koor in. Leden van de Radio Kamer Filharmonie doen verslag van het repetitieproces en het concert.

Van verstevigde lessenaars, verse zangeressen en strijken tussen a en d snaar

door Frits Wagenvoorde, 2e viool
(foto's: Josje ter Haar)

Eerste repetitie vandaag met de zangers en meteen een 'verse' sopraan: Monique Krüs. Zij nam het gisteren over van de oorspronkelijk geplande die het liet afweten. Wat een prestatie om zo’n dragende partij in zo’n korte tijd al zo goed te zingen! Dat gaat zeker goed komen voor zaterdag.
Ook dirigent Michael Schønwandt doet het bewonderenswaardig. Hij kent de partituur uitstekend en loodst ons er op buitengewoon prettige en efficiente wijze door heen. Die partituur is overigens niet mis. Door de enorme bezetting zijn er buitenproportioneel grote pagina’s nodig om alle notenbalken onder elkaar op een bladzij te krijgen. Bril en loupe zijn vereist om de uiterst kleine nootjes te kunnen lezen, en de lessenaar waarop dit boekwerk ligt heeft en extra verzwaring nodig om niet om te vallen.

Er waren deze maandagochtend een aantal lege plaatsen in het orkest. Een griepgolf, of een auditie? Ja lieve lezers, jullie weten toch dat de Radio Kamer Filharmonie over anderhalf seizoen moet stoppen. Dus als er ergens proefspelen zijn gaan er steevast een aantal orkestleden auditeren...

Sinds kort is de Erhu-speelster verplaatst naar een plek achter de altviolen. Een stuk dichter in mijn buurt dan in het begin van de repetitieperiode. Het instrument heeft een prachtige klank. Ik kende het alleen als muziek op de achtergrond, bij geuren van Tjap Tjoi en Foe Jong Hai in een Chinees restaurant, maar nu grijp ik de gelegenheid aan er meer over te weten te komen. De klankkast is vrij klein ten opzichte van een viool bijvoorbeeld, maar het geluid dat eruit komt is toch aanzienlijk. Er zijn twee snaren, een a- en een d-snaar, en het haar loopt tussen de snaren! Dat betekent volgens mij dat je voor de ene snaar moet duwen en voor de andere snaar de stok naar je toe moet trekken. Het oogt vrij primitief, maar dat is het zeker niet, getuige dit filmpje op youtube!


> RKF jan 2012 #4 - “Wonna bai tsjainiese boo?”
> RKF jan 2012 #3 - "Er is al een vlaag van herkenning"
> RKF jan 2012 #2 - Het geluid van een brekend twijgje...
> RKF jan 2012 #1 - "De altviolen moeten nablijven"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten