vrijdag 20 januari 2012

RKF jan 2012 #4 - “Wonna bai tsjainiese boo?”

De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor verzorgen in de NTR ZaterdagMatinee van 28 januari 2012 de première van de herziene versie van 'Hôtel de Pékin - Dreams for a Dragon Queen' van de Nederlandse componist Willem Jeths. De muzikale leiding is in handen van Michael Schønwandt; Edward Caswell studeert het koor in. Leden van de Radio Kamer Filharmonie doen verslag van het repetitieproces en het concert.

"De stok is goed, de stok is geweldig!"

door Gé Bartman, cello

“Wonna bai tsjainiese boo?” Een beeldige mandarijn houdt mij een cellostok voor. Ik ben cellist in de Radio Kamer Filharmonie en dobber deze weken met mijn collega’s rond in een Chinese saus, met voorbedachten rade gemorst over een tamelijk verse opera, nog binnen de houdbaarheidsdatum. Toeval? Zoals het kompas voor de zeekapitein is de I Tjing mijn baken en ik weet dat het kosmisch zo moet zijn. “Hundeldfiftie joeloo!” Da’s voor niks. Ik laat de bescheiden geldstroom langs deze wijze opportunist vloeien en ga aan de slag met de toevalstreffer.
Ik kan maar met één stok tegelijk cellospelen en met twee stokjes eten lukt me helemaal niet. En dat hoeft gelukkig ook niet in mijn orkestpartij. Maar de stok is goed, de stok is geweldig! En van links tot rechts helemaal Chinees. Op het oog een soort God-zegene-de-greep klaftmansjip, maar dit zij de les: ze ploef of ze poeding is in ze ieting! Dank u, China! Dank u, I Tjing! En Theo Ploeger, mijn collega uit het Radio Filharmonisch Orkest, haalt ze voor u uit China!

(foto's: Josje ter Haar)

> RKF jan 2012 #3 - "Er is al een vlaag van herkenning"
> RKF jan 2012 #2 - Het geluid van een brekend twijgje...
> RKF jan 2012 #1 - "De altviolen moeten nablijven"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten