donderdag 22 december 2011

GOK-blog dec 2011 #9: "Is het dan toch spannender om voor je leeftijdgenoten te zingen?"

In samenwerking met MCO Educatie, Utrechts Centrum voor de Kunsten, Vredenburg Utrecht en het Amadeus Lyceum participeert het Groot Omroepkoor in het educatieve project Groot Amadeus Omroepkoor. Dit bijzondere samenwerkingsverband behelst een reeks workshops in de maanden november en december, waarvan de resultaten worden gepresenteerd rondom het concert van de Radio Kamer Filharmonie op 9 december in het paviljoen van Vredenburg Leidsche Rijn, en op vrijdag 23 december op het Amadeus Lyceum in Vleuten. Freelance koorleden Reina Boelens en Kathelijn van Dongen doen verslag van het de laatste weken van het project. > meer informatie over het Groot Amadeus Omroepkoor

"De school ademt cultuur en creativiteit"

door Kathelijn van Dongen



Een beetje gespannen stap ik vanochtend in de auto. Vandaag beginnen we namelijk op een andere tijd en worden we op een andere locatie, het Amadeus Lyceum in Vleuten (die kennelijk volgens de info niet met de routenavigatie kan worden gevonden). Dan denk ik, waarom is die school niet met de routenavigatie te vinden? En ben ik toch even bang, dat ik het dan wel niet zal kunnen vinden, of dat er vandaag wel een extra lange file zal staan. Dat maakt dat ik extra op tijd in de auto stap. Dus lekker op tijd en niets aan de hand stap ik 45 minuten voor aanvang een grandioos leuke school binnen. De school ademt cultuur en creativiteit. Dat belooft veel goeds!

Na een overheerlijk kopje koffie, starten we om 10.45 uur met onze gezamenlijke repetitie. Zoals gehoopt, worden we getrakteerd op een geheel nieuwe compositie van de leerlingen van het Amadeus Lyceum. Onder begeleiding van de componist John Barber, hebben ze dat stuk gisteren in een ochtend in elkaar gedraaid. Werkelijk prachtig gedaan! Ze zijn zo lief geweest om ons als koor ook een aandeel in hun meesterwerk te geven. Het stuk is genaamd ‘Looking into te water’.

In de ochtend oefenen we ons aandeel nog even. Weliswaar in een gortdroog lokaal met een piano die hier en daar wat hapert, maar dat hindert ons niet.

's Middags geven we in totaal drie uitvoeringen. Tussen de uitvoeringen door is er geen echte pauze. Zo vlak voor kerst is iedereen wel een beetje toe aan vakantie merk ik om me heen. Na een nacht vol met onderbrekingen omdat ik mijn jongste dochtertje moet voeden, heb ik het ook even moeilijk vanmiddag.

Het publiek bestaat uit uitgelaten leerlingen. Ze hebben morgen namelijk vakantie. Hier en daar is het lastig voor het koor om in de a capella stukken niet gestoord te voelen door de geluiden uit de zaal. Maar volgens mij is publiek wel enthousiast. Zeker ook over het aandeel van hun schoolgenoten. De laatste uitvoering is voor ouders en docenten. Ik mag het mis hebben, maar ik lijk toch bespeuren dat het leerlingenkoor ineens wat meer ‘zingt’. Is het dan toch spannender om voor je leeftijdgenoten te zingen? Ik kan het mis hebben. Het heeft wel iets geks vandaag. Vanmiddag hebben we met de leerlingen een afsluiting gedaan. We zien hun morgen ook niet terug. Het voelt dus als een laatste dag, maar dat is het niet..... Morgen gaan we aan de slag met de docenten van het Amadeus Lyceum.....Ach, even omschakelen en dan wordt het vast ook weer hartstikke leuk! Ik wil vanuit hier de docenten succes en sterkte wensen. Want de leerlingen waren deze week fantastisch, zie daar maar eens aan te tippen!

> GOK-blog dec 2011 #8: "Wat wil je nog meer in een educatieproject?"
> GOK-blog dec 2011 #7: "Het stuk is prachtig en wordt steeds mooier"
> GOK-blog dec 2011 #6: "Springend, huppelend, hinkelend, we doen het allemaal"
> GOK-blog dec 2011 #5: "Ik zag dat het publiek geraakt werd"
> GOK-blog dec 2011 #4: "Wij hebben de oefeningen meegedaan en... het werkt!"
> GOK-blog dec 2011 #3: "Waarom kunnen ze dat in de politiek nou niet..."
> GOK-blog dec 2011 #2: "Wat is in hemelsnaam ska?"
> GOK-blog dec 2011 #1: "De koorleden werden weer even middelbare scholieren"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten