De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor repeteren aan Der Freischütz, een opera van Carl Maria von Weber, de opening van het ZaterdagMatinee-seizoen op 3 september a.s.
blogger vandaag: Mintje van Lier, 2e viool
Eindelijk mochten we de hele opera achter elkaar doorspelen! Na zes dagen proeven, ontdekken, uitproberen en herhalen, kwamen we toe aan de eerste doorloop. Alle losse fragmenten die we tot dan toe in een logistiek-efficiënte volgorde hadden gerepeteerd, werden nu een muzikaal verhaal. De repetitie voelde als een privé-concert doordat de solisten nog naar ons toegekeerd zongen. Het vloog voorbij; wat een prachtige muziek!
Zo’n eerste doorloop valt vaak enigszins tegen want de moeilijkheid van het uitvoeren van een dergelijk werk zit hem in de vele overgangen tussen de delen. Er is geen tijd voor een ‘o ja…vergeten-moment’ bij de talrijke transformaties van tempo, karakter, articulatie of dynamiek. Nu valt het bij deze uitvoeringsversie nog mee want er is een spreker tussen de delen in. Markus John praat volledig betoverend ons het volgende deel in. Voor mij is hij een bonus bovenop onze fantastische cast.
Toch blijft het honderdtwintig minuten hyper-concentratie. Morgen in de Grote Zaal van het Concertgebouw zal het wederom anders spelen zijn met een rijkere akoestiek. Onze dirigent Michael Schønwandt heeft deze weken veel aandacht besteed aan de timing en communicatie tussen de verschillende groepen in het orkest. Volgens hem komt in onze studio bijvoorbeeld het geluid van de strijkers pas na weerkaatsing op de achterwand bij de blazers aan. Als we puur op onze oren zouden spelen, zouden we volledig uit elkaar lopen. Veel problemen waar we vandaag tegenaan liepen, kunnen we morgen pas echt oplossen in de akoestiek van het Concertgebouw...
> RKF-blog #1 > RKF-blog #2 > RKF-blog #3 > RKF-blog #4
> RKF-blog #5 > RKF-blog #6 > RKF-blog #7
Geen opmerkingen:
Een reactie posten