woensdag 24 augustus 2011

RKF-blog #2: "Het revolutionaire is dat er nieuwe geluiden uit het orkest komen"

De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor repeteren aan Der Freischütz, een opera van Carl Maria von Weber, de opening van het ZaterdagMatinee-seizoen op 3 september a.s.

blogger van dienst: Marjolijn Oonk, 2e viool

Hoe leert een orkestmusicus als ik zo’n muziekwerk als Der Freischütz kennen? Van tevoren bestudeer ik mijn partij: veel noten, een paar moeilijke of snelle. Er zit maar heel weinig melodie in voor de tweede violen. Op de eerste dag ben ik benieuwd hoe het geheel klinkt. Langzamerhand kom je in de sfeer van de muziek, nog zonder zangers of tekst. Elke dag geeft Michael Schønwandt een stukje van het verhaal prijs. Volgende week komen de zangers, het tekstboekje staat dan op onze lessenaar. Als het concert zal zijn afgelopen, ken ik het stuk pas helemaal. De dirigent kent het natuurlijk van tevoren, daarom stel ik hem vast vragen.

Ik bedenk dat het verhaal bestaat uit sprookjes; sprookjes? dat vinden we iets voor kinderen. Nu denken we dat het verhaal onschuldig is en naïef, maar er is een erotische ondertoon, in die tijd kon men niet directer iets uitbeelden over erotiek, benadrukt Schønwandt. Mendelssohn kon ook zo prachtig sprookjesachtig schrijven, we hebben een paar maal de Midzomernachtsdroom gespeeld. Ter illustratie heb ik een fotootje gemaakt van de voorkant van de partituur, een ets van een toverachtig bos met hertjes.

De muziek is revolutionair, bouwt voort op Fidelio van Ludwig van Beethoven van 20 jaar eerder. Je hoort ook Rossini, wat Webers bedoeling niet was (oppervlakkig, commercieel…), de tijdgeest misschien? Het revolutionaire is dat er nieuwe geluiden uit het orkest komen, de hoorns, klarinetten en hobo’s zijn pregnant gebruikt. De zangpartijen zijn tegelijk lyrisch en dramatisch. Agathe, gezongen door een sopraan, heeft twee zeer mooie aria’s, belooft Schønwandt. Juist door de tegenstellingen van sfeer, boertig, kluchtig, sensueel, komt die schoonheid tot zijn recht.

Het manuscript van Der Freischütz uit de Staatsbibliotheek Berlijn is in zijn geheel te zien op internet: http://dig​ital.staat​sbibliothe​k-berlin.d​e

> RKF-blog #1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten