De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor repeteren aan Der Freischütz, een opera van Carl Maria von Weber, de opening van het ZaterdagMatinee-seizoen op 3 september a.s.
blogger vandaag: Josje ter Haar, 1e viool
Elke dag krijgen we wat meer overzicht bij de repetities voor Der Freischütz. Wat een geweldige componist. Alles is met maximaal effectbejag geschreven. De vioolpartijen klinken virtuoos en zijn erg leuk om te spelen, de spookachtige scènes waar de boze geesten worden opgeroepen zijn huiveringwekkend (zelfs als de klok bij gebrek aan een echte klok vandaag even op de piano nagebootst wordt). Onze assistent-dirigent Gijs Leenaarts zei vandaag tegen me: "In Webers tijd moet het publiek echt van hun stoelen gerold zijn van verbazing." Je valt voortdurend van het ene uiterste in het andere: na de ouverture begint het vrouwenkoor tot onze verbazing te zingen op de volgende tekst: Hè, hè, hè, hè, hè, hè, terwijl de hobo's meetetteren met hun gemeenste lachje. Het is onmogelijk om je gezicht in de plooi te houden, maar meteen daarna begint Marcel Reijans met een dramatische aria vol wanhoop. Alle emoties komen voorbij in deze opera, en er zijn ook nog prachtige verstilde en idyllische momenten zoals de fagotsolo. Komt dat zien allemaal, zaterdag!
Elke dag komen er nieuwe zangers of instrumenten bij; vandaag bijvoorbeeld een viertal 'bruidsmeisjes' uit het Groot Omroepkoor, en ook de ons welbekende Christina Landshamer was er vandaag voor het eerst. We hebben allemaal veel geduld nodig, want Schønwandt legt op alle slakjes zout, en zo hoort het ook! En dan moet ik deze blog toch in mineur afsluiten, want het is toch zo'n raar gevoel dat onze orkestklank die wij nu met zoveel liefde aan het oppoetsen en onderhouden zijn, in feite al door de minister is afgeschreven. Dat voelt toch wel heel wrang...
> RKF-blog #1 > RKF-blog #2 > RKF-blog #3
> RKF-blog #4 > RKF-blog #5 > RKF-blog #6
Geen opmerkingen:
Een reactie posten