Het Groot Omroepkoor zingt de Psalmensymfonie van Igor Stravinsky en het Requiem van Wolfgang A. Mozart met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons. Concerten: 14 t/m 18 september, Concertgebouw, Amsterdam. > Meer informatie
blogger vandaag: Yvonne Benschop, alt
Avondrepetitie met Mariss Jansons in de theaterzaal van het Amsterdamse Conservatorium. Het is druk in de kantine, veel jonge muziekstudenten. De gedachte bekruipt je: zullen die allemaal nog werk vinden als ze hun studie hebben afgerond?
Mariss Jansons komt binnen voor zijn derde repetitie van die dag. Hij is ontspannen en goedgehumeurd. Voor ons heeft hij een aangename verrassing: Hij vertelt ontdaan en verontrust te zijn door de bedreiging van het Groot Omroepkoor door het huidige politieke klimaat in ons land. Hij heeft namens het Koninklijk Concertgebouworkest al eerder schriftelijk zijn zorgen geuit naar het ministerie, en biedt aan om, als wij dat willen, nogmaals actie te ondernemen om zijn eerdere woorden kracht bij te zetten. Dit statement komt duidelijk uit de grond van zijn hart en wordt dan ook met luid applaus ontvangen. Iets om zeker nog op terug te komen!
We beginnen de repetitie met de Psalmensymfonie, Jansons vraagt om stevige dictie en ritmische precisie, en als je zijn felle ogen op je gericht ziet kun je ook niet anders. Altijd fijn als een dirigent zo betrokken is bij de koorklank en zo duidelijk kan laten zien wat hij wil. Prachtig legato in de lyrische gedeeltes, dit kan heel mooi worden!
Na een paar vrolijk gebrachte anekdotes over Strawinsky (wat heeft die man een aanstekelijk lachje!) beginnen we na een korte pauze aan Mozart. Het is meteen duidelijk: dit wordt de stevige variant! Ferme fortes, veel tekst en frasering en grote dynamische verschillen. De piano's (dat dan weer wel) fluisterzacht en dromerig, de fortes ruim en aangezet. In de wat hard klinkende repetitiezaal is het vrij overweldigend, maar in het Concertgebouw zal het waarschijnlijk allemaal wat minder extreem klinken.
Het wordt interessant om te horen hoe het samen met het orkest zal klinken, en of het koor er in slaagt bij zichzelf te blijven en niet meegetrokken wordt naar teveel geweld.
> GOK-blog #2-1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten