donderdag 22 maart 2012

RFO-blog mrt2012 #4 - Een dagje backstage in Vredenburg Leidsche Rijn

Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor voeren voor het eerst sinds 1977 de complete versie uit van Hector Berlioz' 'symphonie dramatique' Roméo et Juliette, op.17 uit 1839. De repetities en het concert op vrijdag 23 maart a.s. staat onder leiding van James Gaffigan, de vaste gastdirigent van het RFO. Leden van het orkest houden een blog tijdens het repetitieproces. (> meer informatie over het concert)

"Never a dull moment!"

door Peter Tollenaar (productieleider RFO)

7.45: Ik zit met mijn bordje muesli het journaal te kijken en er blijken geen treinen te rijden vanaf Amsterdam CS. Meteen schiet er een lijst door mijn hoofd met namen van orkestleden die vandaag vanuit Amsterdam naar Utrecht moeten omdat we vandaag repeteren in Vredenburg Leidsche Rijn. Als er veel orkestleden te laat zijn kunnen we misschien niet op tijd beginnen, zoals de laatste keer dat James Gaffigan bij ons was en wij 1,5 uur later moesten beginnen omdat de orkestbussen, dirigent en solisten door de sneeuwval veel te laat waren. Gelukkig zit James deze keer in een taxi vanuit Amsterdam dus dat is een probleem minder. Ik zit inmiddels in de auto en het regent sms’jes en telefoontje van Amsterdammers die denken te laat te komen, een van hen heeft zijn instrument nog in Hilversum liggen en als hij deze nog moet ophalen zal hij zeker veel te laat komen. Ik raad hem aan om met een collega mee te rijden en ik ga zijn instrument bij het MCO halen. 10 minuten voor aanvang van de repetitie ben ik in Utrecht: gehaald!

Mijn collega René Meulenberg van het Groot Omroepkoor meldt dat er ook de nodige koorleden te laat zullen komen. We maken de balans op en in overleg met James Gaffigan besluiten we toch om op tijd te beginnen.
Het orkest speelt en het koor zingt, tijd om bij een bakje koffie samen met René en Manon Tuynman (van de omroep) de details van het volgende seizoen door te nemen.
In de koffiepauze van het orkest vraagt James of ik even in de zaal wil luisteren of de balans tussen het koor dat achter de bühne zingt en het orkest in orde is. Na het eerste fragment blijkt dat het koor te aanwezig is, de grote deur gaat dicht en het fragment wordt herhaald. Nog steeds is het koor te sterk: James bespreekt met koordirigent Simon Halsey de mogelijke aanpassingen en bij de derde poging is er een mooie balans tussen koor en orkest. Ook al klinkt het koor van ver, het is duidelijk te horen.

In de lunchpauze zit iedereen buiten te genieten van de zon. Een orkestlid vraagt mij of de repetitie van morgen echt 1,5 uur moet duren. Ik weet dat James tevreden is met het verloop van de repetities en stel voor om de repetitie van de volgende dag met een half uur in te korten: het lijkt hem een goed idee. Even langs de omroep om te checken of het voor de opnameploeg ook kan, navragen of de bussen beschikbaar zijn en bij Wim Hulsman vragen of het wat de OC betreft kan. Iedereen kan zich er in vinden dus meld ik het op de bok voordat de repetitie verder gaat: iedereen blij.

Het laatste gedeelte van de reptitie gebruik ik om de volgende productie door te nemen: er blijkt op het laatste moment nog een blazer bij te moeten, de vervanging is snel geregeld en ik zorg dat onze eerste klarinettist de partijen meeneemt zodat de remplaçant deze kan studeren voor de eerste repetitie van aanstaande dinsdag. Nog even wat e-mails beantwoorden, de registratie bijwerken en nadat het orkest in de bus gestapt is ga ik ook naar huis.

De volgende dag: ‘s ochtends mijn zieke collega bij de RKF vervangen, ‘s middags een werkbezoek aan de Westergasfabriek in Amsterdam voor de productie 2001 a space Odyssey (op 21 juni a.s. in het Holland Festival!) en ‘s avonds micro en concert met RFO/GOK: Roméo en Juliette van Berlioz: Never a dull moment!

foto's: Peter Tollenaar (foto boven) en Esther de Bruijn

> RFO-blog mrt2012 #3 - "Posthuum benoem ik Paganini tot Medewerker van de Maand!"
> RFO-blog mrt2012 #2 - "Hoog tijd om verliefd te worden!"
> RFO-blog mrt2012 #1 - "Wat is er mooier dan één fagot? Juist!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten